VanHelsing.info

Fórum pro vampýry, vlkodlaky, všelijakou jinou havěť a jejich temné rejdy
Právě je pát dub 19, 2024 8:56 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 50 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 3:59 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Trumf, který už Německo nestačilo použít:

Heinkel He-162 Salamander

Obrázek

Salamander představoval poslední šanci Třetí říše.

He-162 byl proudový letoun, který byl určen pro rozdrcení skupin spojeneckých bombardérů.
Měl (v roce 1944) velmi moderní prvky: pilotní kabina otevíraná nahoru, vystřelovací sedadlo a motor posazený na hřbetě. He-162 byl vyráběn převážně z lepeného dřeva, což způsobilo také nemalé potíže a ztrátu lidských životů. Dřevo bylo totiž slepeno lepidlem, které obsahuje kyselinu a ta dřevo postupně leptala.
Bylo plánováno, že produkce He-162 dosáhne 4000 strojů za měsíc. Celkem jich ale bylo vyrobeno pouze 200 a dalších 800 jich bylo nalezeno rozpracovaných. Konstrukce Salamanderu byla velmi jednoduchá, ale bohužel (nebo spíš bohudík) byl He-162 velmi těžko ovladatelný, což dokazuje i to, že s ním měly problémy i velmi zkušení piloti. Pro pilotáž He-162 byli určeni členové Hitlejugend, kteří byli vycvičeni pouze na kluzácích, což by stejně asi nebylo moc účinné.

Dne 4.5.1944 vznikla v Lecku první skupina vyzbrojená novými He-162, které nikdy nevzlétly, protože už nezbývalo žádné palivo. Letiště bylo o 4 dny později zabráno Brity. Letoun Heinkel He-162 Salamander se nikdy nedostal do žádného leteckého souboje.

Tento typ letounu zalétávala i slavná Hanna Reitsch, nejznámější a také nejlepší německá pilotka. Zpočátku se věnovala létání na kluzácích, kde získala jméno díky vítězstvím na mezinárodních závodech. Potom létala jako zkušební a dopravní pilot na motorových letadlech. Kvůli své popularitě byla součástí propagandy Třetí říše, znala její politické špičky osobně a dokonce byla v posledních dnech před pádem Berlína ve Vůdcově bunkru a opustila ho (bunkr) den před tím, než Hitler spáchal sebevraždu.
Při jednom zkušebním letu právě s tímto strojem se nezasunul podvozek, stroj ztratil stabilitu a havaroval. Reitschová se tehdy těžce zranila. Měla štěstí - její kolega se zabil.


Technické parametry:

Rozpětí: 7,2 m
Délka: 9 m
Výška: 2,55 m
Plocha křídel : 11 m2
Hmotnost-prázdný: 2050 kg
Max. vzl. hmotnost: 2695 kg
Výzbroj: 2 * 20mm kanon
Max. rychlost: 835 km/h
Dostup: 12040 m
Dolet: 695 km


Obrázek


Naposledy upravil Marischka dne stř bře 15, 2006 7:01 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 4:00 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Nechtělo se mi dělat kvůli tomu zvláštní téma, ale nezapomněla jsem na ně.
Boeingy - válečný. Další už dám jinam, ale tenhle krasavec patří sem, i když naši piloti s nimi nelítali.

Obrázek

Boeing B-17 Flying Fortress


Čtyřmotorový letoun B-17 byl postaven jako těžce vyzbrojený střední bombardér dlouhého doletu. Stal se hlavní oporou USAF při ofenzívě do Evropy. Od verze B-17C byly letouny vybaveny spodní střeleckou vanou, pozměněnými bočními střeleckými věžemi a pancéřovanými samosvornými palivovými nádržemi. Teprve od typu B-17E byly letouny vybaveny i zadními věžemi a mohly se tak bránit ve směru, odkud nejčastěji útočili němečtí stíhači. Typ E měl rovněž motoricky poháněné střelecké věže na horní i dolní straně trupu, zvětšenou kýlovku směrového kormidla, zvýšenou přesnost bombardování a lepší pasivní a aktivní ochranu posádky. Typ B-17F měl prodlouženou prosklenou příď, vrtule se stavitelnými listy a závěsy pod křídly. Na konci roku 1942 přišla definitivní verze B-17G s novým střelištěm pod přídí. Jenom těchto "létajících pevností" bylo vyrobeno 8680. Přestože střelecká ochrana byla proti nepřátelským stíhačům i nadále nedostatečná, letouny díky své robustní konstrukci dokázaly vydržet nesmírné množství zásahů a doletět zpět až na základnu.

Některé B-17 byly přestavěny na typ XB-40, speciální letouny s velkým množstvím kulometů, které měly provádět vzdušnou ochranu útočících svazů. 25 kusů mělo ve výzbroji rádiem řízené rakety BQ-7 Aphrodite se silně výbušnými hlavicemi - tato verze byla určena pro boj proti ponorkám. Část strojů B-17 F a G byla vybavena radarem H2X a pod označením F-9 byla používána jako průzkumná letadla. Kromě toho existovaly dvě transportní verze.

Po válce se letouny přestavovaly na fotografické, pátrací-záchranné typy, na vlečení terčů ap.


Stručná charakteristika : B-17G
Základní funkce:Těžký výškový bombardér
Výrobce: Boeing Airplane Company
Další výrobci: Vega Aircraft Corp., Douglas Aircraft Comp.
Pohon: Čtyři devítiválcové hvězdicové motory Wright R-1820-97 Cyclone s turbodmydchadly poháněnými výfukovými plyny.
Výkon: 4x 1200 HP/ 4x 895 kW
Rozpětí: 103,7 ft/ 31,62 m
Délka: 74,3 ft/ 22,66 m
Výška: 19,1 ft/ 5,82 m
Plocha křídel: 1420 čtv. ft/ 131,92 čtv. m
Hmotnost prázdná: 36 136 lb/ 16 391 kg
max. 65 500 lb/ 29 710 kg
Rychlost max.: 287 mph/ 462 km/h
cest. 182 mph/ 293 km
Dostup: 35 600 ft/ 10 850 m
Dolet: max. 3160 mil/ 5085 km
s plným nákladem: 1094 mil/ 1760 km
Výzbroj: 13x 12.7mm kulomet, až 5800 kg bomb
Posádka: 12
První let: 28. července 1935
Datum výroby: 1943
Cena jednoho stroje: 238 329 dolarů
Vyrobeno celkem: 12 731

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Naposledy upravil Marischka dne stř bře 15, 2006 7:02 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 4:01 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Vrátím se na chvíli k tématu a dám sem článek o pilotovi, který létal s 303. polskou perutí v Anglii.

Česká legenda na anglickém nebi

Autor:František Novotný, Neviditelný pes, 9.9.2000.

Vzdušná ofenzíva proti Británii, jež m?la vymazat anglické letectvo z oblohy a otev?ít n?meckým invazním silám cestu p?es Lamanšský kanál, za?ala 13. srpna 1940 Adlertagem, soust?ed?ným úderem 2., 3. a ?ástí 5. vzdušné flotily o celkové síle 3000 letoun?, p?i?emž Britové m?li pro obranu k dispozici asi 750 stíhacích letoun? Hurricane a Spitfire. Do 31. srpna ?inily n?mecké ztráty 215 bombardér? a 252 stíhacích letoun?, britské pak 359 letoun?.
Problém na britské stran? nebyl ani tak v nedostatku stroj?, ale v nedostatku vycvi?eného leteckého personálu. Proto byli p?ímo darem z nebe polští a ?eskoslovenští piloti, kte?í po obsazení svých zemí a po porážce Francie si probojovali cestu až do Británie. Po dohod? s p?íslušnými exilovými vládami jim bylo umožn?no, aby si v rámci Royal Air Force vytvo?ili vlastní národní letecké jednotky - perut?. Byli to p?evážn? ost?ílení harcovníci s bojovými zkušenostmi, takže jim sta?ilo pár týdn?, aby se p?eškolili na nové letouny. Kup?íkladu 310. ?eskoslovenská peru?, ustavená 10. ?ervence 1940, se již 17. srpna zú?astnila prvního opera?ního letu a polská 303. peru?, která byla zformována 2. srpna, dostala svého prvního "Huna" 30. srpna p?i cvi?ném letu, ješt? p?ed bojovým za?azením!
A práv? v této elitní jednotce expert? krom? dvaceti Polák? bojoval i ?echoslovák Josef František. Narodil se roku 1912 v Otaslavicích na Prost?jovsku, takže do leteckého u?ilišt? v Olomouci to nem?l daleko. V jeho p?ípad? nešlo o žádného flegmatického Hanáka, ale naopak o výbušnou, ohnivou a t?žko zvladatelnou povahu, které byl polský temperament mnohem bližší než ?eská studenokrevnost. 20. kv?tna 1939 odešel ilegáln? do Polska, aby mohl bojovat za osvobození své vlasti, a p?i volb?, zda vstoupit do Cizinecké legie nebo z?stat v Polsku, dal p?ednost tomu druhému. Po p?epadení Polska bojoval v polském letectvu a Polák?m z?stal v?rný i o rok pozd?ji v Anglii.
303. peru? v zá?í 1940, kdy letecká bitva o Anglii vrcholila, operovala se svými dvanácti Hurricany Mk. I ze základny Northold západn? od Londýna, a poté, co se Hitler rozhodl britskou metropoli "vyradýrovat" denním a no?ním bombardováním a leteckým terorem zni?it britskou v?li k odporu, byla ve vzduchu od rána do ve?era. 3. zá?í vzlétla t?ikrát a v 16.45 napadla formaci n?meckých bombardér? nad Doverem. ?eta? František sest?elil stíhací letoun Bf 109 E a zahájil tak š??ru vít?zství, jejíž obdobu lze snad nalézt jen u Reného Foncka nebo von Richthofena. 3. zá?í sundává František druhý Bf 109, 5. zá?í op?t Bf 109 a Ju 88, 6. zá?í Bf 109 a 9. zá?í Bf 109 a He 111. Platí za to nouzovým p?istáním, p?i n?mž sv?j poškozený letoun rozbil. 11. zá?í si to vynahrazuje, dostává t?i "Huny", dva Bf 109 a He 111. Pak p?ichází kritický den celé n?kolikam?sí?ní bitvy - 15. zá?í 1940, kdy N?mci vrhají do vzdušného útoku stovky letoun?, z nichž 56 ztrácejí za cenu 26 britských. Trvale to jsou neudržitelné ztráty a Hitler je nucen odložit zahájení invaze na neur?ito.
Z deseti "Hun?", jež toho dne "t?istatrojka" dostala, pat?í Františkovi sest?el dvoumotorového stíha?e Messerschmitt Bf 110. 18. zá?í dosahuje František sest?elením Bf 109 svého dvanáctého vít?zství a do 26. zá?í jich už má ?trnáct. O den pozd?ji bojuje 11 Hurrican? 303. perut? ve výši 20 000 stop nad Londýnem s 30 He 111 a 50 - 60 Bf 109. Deset Polák? a jeden ?echoslovák se bijí skv?le, oproti ztrát? pouze dvou pilot? sest?elují 13 letoun? jist? a 2 pravd?podobn?. Dva z nich si p?ipisuje František, Bf 110 a He 111. 30. zá?í 1940 sest?elením dvou Bf 109, jednoho jist? a druhého pravd?podobn?, dosahuje ?eskoslovenské stíhací eso svého sedmnáctého (osmnáctého) a posledního vít?zství.
Abychom pochopili, co následovalo, je t?eba se vrátit k nezkrotné povaze tohoto rozeného bojovníka. Podle sv?dectví jeho velitele letky, Witolda Urbanowicze, vrhal se František na nep?átelské letouny se zu?ivostí vikingského berserkra. Nedbal taktických p?íkaz?, porušoval zásadu vzájemného krytí, podle níž pilot "na ?ísle" hlídá vedoucího dvojice, a vrhal se všude tam, kde se oblohou mihl ?erný k?íž. Z riskantních situací, do nichž se dostával, ho zachra?ovala mistrovská pilotáž a dokonalé st?elecké oko. Domluvy po p?istání byly neú?inné, František sice všechno uznal a slíbil, že se polepší, avšak jakmile se kola jeho Hurricanu odlepila od vzletové dráhy, m?nil se v nezvladatelnou st?elu, ve vlka samotá?e. Obvykle se záhy po startu odtrhl od formace, což bylo nehorázné porušení té nejzákladn?jší zásady vzdušného boje, zamí?il nad Lamanšský pr?liv a tam ranou z milosti dorážel n?mecké letouny, které se poškozené vlekly do Francie. Situace byla neúnosná, avšak Poláci, kte?í ctili jeho "polskou" bravuru, našli východisko, když ?eta?e Františka oficiáln? jmenovali hostem 303. polské perut? a dali mu volnou ruku.
Bohužel nikdo nenašel, a ani najít nemohl, lék na další Františk?v neduh. Obrovské nasazení, p?ekra?ující n?kolikanásobn? dovolenou normu (standardn? mohl být pilot nasazen do akce jenom jedenkrát za den), vedlo nejen k fyzickému, ale hlavn? k psychickému vy?erpání. U "t?istatrojky" na tom byl nejh??e práv? František, který jako by byl stravován vnit?ním žárem bojovníka. Na upozorn?ní léka?e perut? za?al Urbanowicz, Františk?v velitel, uvažovat, že požádá, aby vy?erpaný host byl "uzemn?n", tedy že mu budou na p?echodnou dobu zakázány bojové akce. Smrt ale byla rychlejší. 8. ?íjna 1940 p?i návratu z opera?ního letu ud?lal František p?i p?istání školáckou chybu, byl "dlouhý", letoun narazil na konci dráhy do zdi a dvacetiosmiletý pilot si zlomil vaz. Jako u každé legendy, jíž se mezitím stal, existují dodnes rozpory o jeho smrti. Alexandr Hess, první velitel 310. ?eskoslovenské peruti, uvádí ve svých memoárech, že pilot následkem naprosté vy?erpanosti ztratil ješt? ve vzduchu vládu nad strojem, jenž se pak z?ítil. Nebyli by to Poláci, aby neuvád?li romanti?t?jší d?vod - podle polského autora Benaszcyka si František po návratu z bojového letu zalet?l nad d?m své p?ítelkyn?, kde cht?l ud?lat pozdravný výkrut, a práv? p?i n?m se letoun z?ítil.
Se svými 17 jistými sest?ely se podporu?ík František (posmrtn? povýšen) stal t?etím nejúsp?šn?jším stíha?em v letecké bitv? o Anglii. P?ed?ili ho jedin? F/Lt Loch a S/Ldr Kellar s 20 sest?ely. V rámci ?eskoslovenských a polských perutí byl ale nejlepším a nejúsp?šn?jším ?eskoslovenským pilotem z?stal až do konce války. Jako prvnímu cizinci mu byl ud?len polský ?ád Virtuti Militari spolu s Krzyzem Walecznych a britská medaile D.F.M. A? bojoval pod bratrským praporem, který postrádal modrý klín, nikdy nep?estal být ?echoslovákem a ?eský panteon nemá tolik hrdin?, abychom si mohli dovolit p?epych na n?ho zapomenout.


Byl to pilot, jaký dosud neexistoval a ani nebude existovat. Sám se poušt?l do souboje s p?evahou nep?ítele. Létal sám, neo?ekávan? p?epadal N?mce. Byl nejlepším st?elcem - kdykoli stiskl spouš? svého kulometu, z?ítil se dol? jeden N?mec...

Anonymní p?íslušník 303. perut?


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 4:02 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Byl den státnosti a pan prezident rozdával řády. :wink:


Dostalo se i na jednoho z bývalých válečných letců. Z oficiálního protokolu:

Genmjr. v.v. Stanislav Hlučka
(19. 10. 1919)

Dostal Řád T.G. Masaryka I. třídy "Za zásluhy o stát v oblasti rozvoje demokracie, humanity a lidských práv"

Jako pilot byl od července 1940 členem RAF, bojovou činnost zahájil v květnu 1943. V únoru 1944 přešel k 1. čs. stíhacímu leteckému pluku v SSSR. V rámci poúnorových represí byl v roce 1949 odsouzen a vězněn jeden rok v táboře nucených prací. Poté se směl živit pouze manuálně.
Po roce 1989 se aktivně podílel na rehabilitačním řízení letců protiprávně postižených komunistickým režimem.
V roce 1990 se stal členem předsednictva Svazu letců, od r. 1992 je předsedou Sdružení zahraničních letců.


Moje poznámka:
Stanislav Hlučka dostal "pouze" rok jenom proto, že dva roky létal v SSSR a jinak nijak zvlášť "nezlobil", to by s ním zatočili mnohem hůř, a ani po propuštění na tom nebyl nijak skvěle. Tím spíš je třeba ocenit, že usiloval o rehabilitaci jiných, kteří byli režimem postiženi mnohem víc, i když vůbec neměl zapotřebí vynakládat v jeho věku nemalé úsilí a námahu.


Naposledy upravil Marischka dne stř bře 15, 2006 7:08 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 4:03 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
S tímhle sice lítali amíci, ale i tak se mi to líbí:

North American P-51 Mustang

Obrázek

Nejznám?jší americká stíha?ka P-51 Mustang byla postavena na základ? požadavku Velké Británie. Britové neochotn? akceptovali nabídku stavby nové stíha?ky pro n? od firmy North American namísto poskytnutí licence k výrob? letounu P-40 Warhawk. USAAF se v té dob? o tuto nabídku v?bec nezajímala.
P-51 m?l ?isté a jemné tvary, k?ídlo uzp?sobené laminárnímu proud?ní a starostliv? umíst?nou vanu chladi?e.

Mustang potvrdil, že je ideálním doprovodným stíha?em, který poskytoval ochranu bombardér?m p?i jejich letech nad Berlín a dokonce až za n?j a p?i návratu. Mustang se tak stal strojem, jenž získal Spojenc?m vzdušnou nadvládu nad srdcem N?mecka P-51D ob?toval trochu rychlosti doporu?enému kapkovitému p?ekrytu kabiny, který poskytoval mnohem lepší výhled. Modely F, G a J byly jen lehce modernizovaným typem p?vodního Mustangu, model P-51H se
Po druhé sv?tové válce hrály letouny P-51D významnou roli jako stíhací bombardéry v Koreji. V letech 1947-49 si USAF po?ídilo 272 kusy prodloužené dvoumotorové (dva trupy se spole?ným k?ídlem) verze F-82 Twin Mustang, které byly rovn?ž nasazeny, v?tšinou jako no?ní stíha?ky vybavené radarem, ve válce v Koreji.
Roku 1967 za?aly být tyto letouny op?t vyráb?ny firmou Cavalier pro pot?eby USAF a jiných možných zákazník?.


Stru?ná charakteristika P-51A

Základní funkce
Dálkový stíha?
Výrobce: North American Aviation Inc.
Pohon: Jeden motor Allison V-1710-81
Výkon: 1125 HP/ 839 kW
Rozp?tí : 37 ft /11,28 m
Délka: 32,25 ft/ 9,83 m
Výška: 12,2 ft/ 3,71 m
Plocha k?ídel :233 sq ft /21,65 ?tv. m
Hmotnost prázdná: 6855 lb/3110 kg
max. 10 610 lb/ 4812 kg
Rychlost: 390 mph /628 km/h
Po?. stoupavost: 2600 ft/min tj. 792 m/min
Dostup: 30 000ft /9144 m
Dolet: 450 mil /724 km
Posádka: jeden
Výzbroj: 4x 12,7mm kulomet
Datum výroby 1943

Stru?ná charakteristika P-51D
Základní funkce:
Dálkový stíha?
Pohon: Jeden vodou chlazený V-12 motor Packard V-1650-7 (licence Rolls-Royce Merlin)
Výkon: 1590 HP/ 1186 kW
Rozp?tí: 37 ft /11,28 m
Délka: 32,25 ft/ 9,83 m
Výška: 13,65 ft/ 4,16 m
Plocha k?ídel: 235 sq ft /21,83 ?tv. m
Hmotnost prázdná: 7640 lb/ 3466 kg
max. 12 110 lb/ 5493 kg
Max. rychlost: 437 mph tj. 703 km/h
Po?. stoupavost: 3478 ft/min tj. 1060 m/min
Dostup: 42 000ft/ 12 800 m
Max. dolet: 2068 mil/ 3328 km
Výzbroj: 6x 12,7mm kulomet MG53-2 (270 nebo 400 náboj? každý), 2x 454 kg bomb nebo 2x p?ídavná nádrž.
Posádka: jeden
Datum výroby: 1944
Cena jednoho stroje: 50 985 dolar?
Vyrobeno celkem: 15 621 (všechny typy)

Obrázek

Obrázek

Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pon úno 20, 2006 4:03 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Komu by jeden Mustang nesta?il, má k dispozici dvoj?e: :D

North American F-82 Twin Mustang

Obrázek

P-82 Twin Mustang vznikl na základ? požadavku USAAF, které pot?ebovalo doprovodný stíha? velmi dlouhého doletu pro operace v Pacifiku, zejména pak pro doprovod bombardér? B-29 po celou cestu nad Japonsko a zp?t. Použití dvou pilot? m?lo zabránit únav?, která se zákonit? dostavovala p?i mnohahodinovém letu nad vodami oceánu. P?ed koncem války bylo ale postaveno jen 20 stroj?, pak byla zakázka zrušena, ale v roce 1946 jich bylo postaveno dalších 250. ?ást z nich byla zhotovena ve verzi no?ního stíha?e (s radarovým operátorem namísto druhého pilota) a nahradila tak letouny
Northrop P-61 Black Widow.
P-82 byly p?ejmenovány na F-82 roku 1948 a F-82 také sest?elil první nep?átelské letadlo v Korejské válce.
28. února 1947 letoun P-82B (sériové ?íslo 44-65168) pilotovaný Robertem E. Thackerem a jeho kopilotem Johnem M. Ardem p?elet?lo nonstop bez dopln?ní paliva z Hickam Fieldu na Havaji na letišt? LaGuardia, New York, a p?ekonalo tak vzdálenost 4968 mil (7995 km) za 14 hodin 31 minut 50 sekund p?i pr?m?rné rychlosti 342 mph (550,4 km/h). Tento letoun, pojmenovaný Betty Jo po Thackerov? manželce, nesl pro tento let ?ty?i vn?jší p?ídavné nádrže pod k?ídly. Byl to nejdelší let stíha?ky s pístovým motorem bez dopln?ní paliva - rekord nebyl dosud p?ekonán..
25. ?ervna 1950 vypukla Korejská válka. Twin Mustangy, které m?ly základny v Japonsku, byly okamžit? nasazeny do boj?, aby zabránily postupu severokorejských sil. Byly to jediné stíha?ky, jejichž dolet byl dostate?ný pro pokrytí Korejského poloostrova z japonských základen.
27. ?ervna 1950 letoun F-82G (46-382) s poru?íky Williamem Hudsonem (pilot) a Carlem Fraserem (radar operátor) sest?elil severokorejský Jak-7U. To byl onen první sest?el ve vzdušném souboji v Korejské válce a, mimochodem, také první vzdušné vít?zství nov? zformované United States Air Force. Pozd?ji téhož dne sest?elil další F-82G jeden Jak-9.
Twin Mustangy sloužily v Koreji až do listopadu 1951.
Poslední F-82 Twin Mustang byl vy?azen ze služby uprost?ed roku 1953.

Stru?ná charakteristika
Základní funkce
Stíhací letoun s velkým doletem
Pohon: dva pístové ?adové motory Allison V-1710-143/145
Výkon: 2x 1600 HP /2x 1193 kW
Délka: 42 stop 5 palc?/ 12,93 m
Výška: 13 stop 10 palc?/ 4,22 m
Rozp?tí: 51 stop 3 palce/ 15,62 m
Plocha k?ídel: 408 stop ?tver./ 37,9 m ?tver.
Hmotnost prázdná: 15 997 lb/ 7256 kg
max. vzletová: 25 591 lb /11 608 kg
Dolet :2240 mil/ 3605 km
Rychlost cestovní: 286 mph tj. 460 km/h
maximální 461 mph 762 km/h
Dostup: 38 900 stop/ 11 855 m
Výzbroj :šest kulomet? ráže .50
Posádka: dva (pilot, kopilot/radarový operátor)

Obrázek

Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: stř kvě 10, 2006 2:51 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
V sobotu zemřel v neuvěřitelnejch 95 letech "generál nebe" bývalý stíhač RAF František Peřina. Jeden z posledních skutečných hrdinů,....
Známý byl svými akrobatickými výkony ještě před válkou, ale proslavil se především díky svému působení ve Francii ještě před odchodem do Anglie. Zaútočil sám na čtyřicet nepřátelských letadel, v jednom dni sestřelil čtyři, což byl výkon z neuvěřitelných,... navíc se tímhle proslavil v době, kdy Francie byla proti Němcům v podstatě bez šance a němečtí piloti se bavili ostřelováním a bombardováním kolon uprchlíků - civilistů,...
Zajímavé je, že z Protektorátu uprchl pouhých dvacet sedm hodin po svatbě se ženou, kterou miloval tak, že po návratu ani nepočkal, až přistaví schůdky a vyskočil z letadla, jen ji uviděl na ploše,... Měli štěstí oba. Ona přežila koncentrák, kam ji Němci zavřeli kvůli němu a oba zvládli další útěk, tentokrát do emigrace. Vrátili se v devadesátých letech, František Peřina říkal, že chce mít nad sebou jednou tuhle zemi a žádnou jinou. Když jeho žena před pár měsíci zemřela, jeho stav se rychle horšil.

Byl to nejenom úžasný pilot a neuvěřitelně statečný člověk, ale i osobnost, která ovlivnila každého, kdo se s ním setkal.
Škoda, není mnoho událostí a osobností, na které tahle země může být opravdu pyšná.

_________________
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: pát črc 07, 2006 9:36 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:29 pm
Příspěvky: 397
Bydliště: Occasion Avenue
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10 ... eamtype=WH

http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10 ... eriny.html

_________________
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: úte črc 11, 2006 12:27 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Díky, russele :wink:

_________________
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
 Předmět příspěvku:
OdeslatNapsal: stř říj 04, 2006 9:41 pm 
Offline
Admin Site
Uživatelský avatar

Registrován: sob úno 18, 2006 2:44 pm
Příspěvky: 5722
Bydliště: Kolín
Odešla další legenda, jeden z mála zbývajících opravdových hrdinů, generál František Fajtl.
Bojoval jako válečný pilot ve Francii, Anglii a nakonec i v Sovětském svazu, což mu nepomohlo. Stejně ho po válce zavřeli.
Proslavil se dvěma věcmi. Svým útěkem po sestřelení nad Francií a návratem do Anglie a tím, že byl jediným Čechem, který kdy velel britské peruti. Napsal několik knih a všechny stojej za přečtení.

_________________
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil E-mail  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 50 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přeskočit na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz