VanHelsing.info http://vanhelsing.info/forum/ |
|
Českoslovenští letci v Bitvě o Anglii http://vanhelsing.info/forum/viewtopic.php?f=9&t=36 |
Stránka 2 z 3 |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:41 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Teď ten druhý stroj, používaný u našich stíhacích perutí: Hawker Hurricane a jeho námořní verze Sea Hurricane: Do roku 1941 představoval Hawker Hurricane nejpočetnější stíhací letoun RAF a právě na hurikánech se sváděly první boje s přesilou Luftwaffe nad Francií a Británií. Tohle se sice našich pilotů týkalo jen vyjímečně, ale je to zajímavý: Některá letadla byla z katapultů obchodních a z palub letadlových lodí použita v mnoha námořních bitvách. Proslavily se v srpnu 1942 při obraně maltského konvoje, kdy se 70 letounů Sea Hurricane střetlo s 600 letadly Osy. Sestřelily (hurikány) 39 útočníků při sedmi vlastních ztrátách. Hurricany se stále větší měrou zapojovaly do bojů na Dálném východě, v Africe a 2952 letadel bylo odesláno do SSSR, kde řadu z nich vybavili lyžemi. Hurricany sloužily k řadě speciálních pokusů s nejrůznějšími druhy výzbroje a leteckých technik (jeden létal kupříkladu jako dvouplošník s odhazovatelným horním křídlem). Stručná charakteristika Hawker Hurricane Pohon: Jeden motor Rolls-Royce (Packard) Merlin XX s uspořádáním válců do V Výkon: 1280 HP 955 kW Rozpětí: 40 ft/ 12,2 m Délka: 32 ft 3 in / 9,8 m Výška: 13 ft 1 1/2 in/ 4 m Hmotnost prázdná: 4982 lb/ 2259 kg max. 6665 lb /3023 kg Rychlost cest.: 206 mph/ 332 km/h max. 348 mph/ 560 km/h Poč. stoupavost :2707 ft/min 825 m/min Dostup: 34 000 ft /10 365 m Dolet: 460 mil /740 km Výzbroj: 8x kulomet (12x kulomet Hurricane IIb) nebo 4x kanón; až 226 kg bomb První vzlet: prototyp 6.11.1936 Datum výroby: říjen 1937 Vyrobeno: 12 870 (+ 1451 v Kanadě) |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:42 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Tady ji máš, další následujou i s parametrama. |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:43 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Na tomhle sice naši piloti nelétali, ale na všeobecné přání: Consolidated PBY Catalina Catalina byla nejslavnějším létajícím člunem celé druhé světové války. Své velké křídlo měla umístěné na pylonu na vrcholku trupu. Měla velký dolet a byla velmi spolehlivá. Mezi její záporné vlastnosti ovšem patřila její pomalost, která ji činila zranitelnou. Jedna z Catalin se proslavila objevením japonského bitevního svazu včetně čtyř letadlových lodí - tato informace pomohla Spojeným státům rozdrtit japonské loďstvo v Bitvě o Midway. Modely PBY-5A a PBY-5B byly obojživelné verze, všechny ostatní Cataliny byly létající čluny. Catalina byla vyráběna i v Kanadě a SSSR a mezi její uživatele patřila Velká Británie, Francie, SSSR, Austrálie, Nizozemsko, Kanada a Dánsko. Stručná charakteristika PBY-5A Základní funkce Průzkumný letoun Pohon: Dva motory Pratt&Whitney R-1830-92 Výkon: 2x 1200 HP/ 2x 895 kW Rozpětí: 104 ft/ 31,70 m Délka: 63,9 ft/ 19,47 m Výška: 20,2 ft/ 6,15 m Plocha křídel: 1400 sq ft 130,06 čtv. m Hmotnost prázdná: 21 705 lb/ 9845 kg max. 35 420 lb/ 16 066 kg Rychlost: 179 mph/ 288 km/h Dostup: 14 700 ft/ 4480 m Dolet: 2545 mil/ 4096 km Výzbroj: 2x 12,7mm kulomet, 3x 7,62mm kulomet; 1814 kg bomb. Posádka: 7 Datum výroby: 1939 |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:44 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:45 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:50 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Čímž končím, Tvá Máňa: |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:51 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Nejslavnější a nejvýkonnější německý stíhač Messerschmitt Bf 109: |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:51 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Me 110-C4: To nedělám naschvál, opravdu nemám větší a lepší obrázky, ale třeba kdybych chvíli hledala,... teď sázím, co mám. Jojo, souhlasím, žádná koncepce, ani vývojově na sebe nenavazujou dva typy. |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:52 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Junkers Ju 88: Junkers Ju 87: Heinkel H 111: |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:52 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Messerschmitt Bf109 E-4 Parametry: Rozpětí: 32 stop 4 in. Délka: 28 stop 4 in. Výška: 11 stop 2 in. Plocha křídel: 174 čtver. stop Pohon: Daimler-Benz DB601A, výkon 1,100 hp. Palivo: 106 gal. Hmotnost při plném zatížení: 5,520 liber. Zatížení křídel: 32 liber./čtver. stopa Max. rychlost: 354 mil/hod Dostup:36,100 stop stoupavost: 3,280 stop/min. Dolet: 125 mil Výzbroj: 2 x 20mm MG-FF kanony , 2 x 7.92mm MG-17 kulomety Munice: 60 rds/gun (20mm), 1000 rds/gun (13mm) |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:53 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Třeba stodesítka: Nad Kanálem je doslova rozstříleli, daly se použít jenom nad Polskem. Messerschmitt Bf110 C4 Parametry: Rozpětí: 53 stop 5 in. Délka: 39 stop 9 in. Výška: 11 stop 6 in. Plocha křídel: 413 čver. stop Motor: 2 x Daimler-Benz DB601A, výkon 1,100 hp. Palivo: 335 gal. Hmotnost při plném zatížení: 14,884 liber. Zatížení křídel: 36 liber/čtver. stop Max. rychlost: 349 mil/hod Dostup: 32,800 stop Stoupavost: 2,200 stop/min Dolet: 180 mil Výzbroj: 2 x 20mm MG-FF kanony, 4 x 7.92mm MG-17 kulomety, plus 1 x 7.92mm MG-15 kulomet pro zadní kokpit Munice: 180 rds/gun (20mm), 1000 rds/gun (přední 7.92mm), 750 rds (zadní 7.92mm) |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:54 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Ještě porovnání Me 109 se Spitama: stodevítky měly úžasnou stoupavost ve spirále a nad 20 000 stop už jim Spitfiry manévrovacíma schopnostma nestačily, ztrácely rychlost v zatáčkách. Ale níž byly Spitfiry jednoznačně lepší, stodevítky se totiž i hůř pilotovaly. Přesněji řečeno, spity byly pod 20 000 stop v zatáčkách rychlejší. Nicméně oba letouny byly schopny vyvinout takovou rychlost při letu do oblouku, že často byl vítězem ten, kdo neztratil vědomí. Pro zajímavost: porovnání rychlostí: SPITFIRE Mk1 = 355 MPH ve výšce 18,500 stop Bf 109E = 348 MPH v 17 500 stopách Piloti ve spitech měli i víc prostoru pro delší chod kniplu a lepší obsluhu řízení, nalétávali tudíž do soubojů při větší rychlosti. Spousta pilotů Me 109 nebyla schopna manévrovatelnosti svých strojů vůbec využít. Pokud jde o výzbroj, uvádím rozdíl mezi kulomety. Na anglických letadlech bylo osm umístěných podél křídel, u německých střílely dva synchronizovaně skrz vrtuli. Britští piloti se mohli přiblížit na 200 - 250 yardů k nepříteli a začít střílet a měli jistotu, že něco zasáhnou, což při počtu osmi kulometů zvládali i nováčci v Bitvě o Anglii. U stodevítek musel střelec mířit přesně. Měl sice ještě dva a posléze čtyři 20 mm kanony, ale s malým výkonem, které byly účinné jenom proti bombardérům. Mimochodem, spity měly také čtyři 20 mm kanony. Další výhodou bylo, že spitfiry používaly radio a díky informacím z radaru se dostaly včas na místo, kde je bylo potřeba. Traduje se, že i největší německé stíhací eso, Adolf Galland, nachal radio ze svého stroje vymontovat kvůli hmotnosti! Pokud jse o další věci, jako výhled z kabiny a podvozek, byly plus mínus rovnocenné, i když výhled měl kvůli odlišnému tvaru kabiny každý pilot trochu jiný. Zajímavé ještě je, že palivová nádrž u Me 109 byla vzadu a dole a nepředstavovala zdaleka takové nebezpečí, naopak pilota chránila. Pokud byla zasažena, proud tekutiny uhasil plameny, a když nebyla kabina nasáklá palivem, nedocházelo překvapivě k požárům. Britské stíhačky měly nádrže vepředu, a to byl hlavní důvod všech těch hroznejch popálenin pilotů. |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:54 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Lehký dvousedadlový stíhací bombardér Ju 87 B-2 Stuka: Nasazeny byly při bleskovém útoku na Francii a Polsko, ale používaly se hlavně v Africe a na východní frontě, nad Kanálem byly zranitelné. Parametry: Rozpětí: 45 stop 3 in. Délka: 36 stop 5 in. Výška: 13 stop 2 in. Motor: Junkers Jumo 211D výkon 1,200 hp. Hmotnost při plném zatížení: 9,560 liber. Max. rychlost: 238 mil/hod Dostup:26,250 stop. Dolet: 245 mil Výzbroj: 2,000 liber bomb, 2 x 7.9mm MG-17 kulomety, 1 x 7.9mm MG-15 kulomet v zadním kokpitu |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:55 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Bombardér Heinkel 111 H-2 Stejně jako Stuka se Heinkel osvědčil nad Francií, ale při Bitvě o Británii nikoli. Zejména proto, že jeho maximální rychlst při plné zátěži byla stěží 200 mil/hod a trvalo 50 minut, než vyšplhaly do letové hladiny 4500 m. Anglické stíhače byly o 50 - 100 % rychlejší, takže mohly bleskově zaútočit a měnit pozice tak rychle, že střelci v bombardéru nemohli účinně mířit. Parametry: Rozpětí: 74 stop 1 in. Délka: 53 stop 9 in. Výška: 13 stop 1 in. Motory: 2 x Junkers Jumo 211A-3, výkon 1,100 hp Hmotnost se zatížením: 30,860 liber Max. rychlost: 252 mil/hod Dostup: 26,300 stop Dolet: 640 mil Výzbroj: 4,000 liber bomb, 6 x 7.92mm kulomety |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:55 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
FOCKE WULF 190 k tomuhle stroji moc nemám, .... Stodevadesátka sloužila nejen jako stíhací letoun, ale také jako stíhací bombardér, cvičný a průzkumný letoun či jako ničitel bombardérů s 30mm kanónem. |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:55 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Tak Dakotu nikdo nechce. Hleďme, a já zrovna ano. C-47 Skytrain byl vojenskou verzí dopravního letounu DC-3 známého po celém světě pod názvem "Dakota". Bylo to jedno z nejúspěšnějších letadel vůbec a bylo díky pochvalným slovům generála Dwighta D. Eisenhowera zařazeno mezi čtyři nejdůležitější pomocníky, které pomohly Spojeným státům k vítězství ve druhé světové válce (tři další byly: bazuka, jeep a atomová bomba). Celkem bylo vyrobeno přes 13300 kusů všech verzí tohoto stroje (včetně japonské a sovětské výroby) a tyto letouny byly samozřejmě používány i pro řadu jiných úkolů než jen pro transport. 10. července 1943 C-47 vlekaly kluzáky a vysadily 4381 parašutistů při invazi na Sicílii; 6. června 1944 vysadily posádky C-47 60 tisíc parašutistů a odvlekly několik tisíc kluzáků CG-4 při invazi do Normandie. C-47 byly rovněž intenzívně využívány při tzv. "Berlínském mostě" (doprava potravin a jiných potřeb do izolovaného Západního Berlína). Existovala záchranná verze HC-47, průzkumná RC-47, cvičná TC-47 i verze pro elektronický boj EC-47. Modifikace AC-47 "Spooky" byl bitevní letoun používaný později ve válce v Koreji i ve Vietnamu - zbraně byly umístěny v oknech na levé části trupu a AC-47 "kropila" pozemní cíle při levotočivé zatáčce. Při jedné akci v Koreji zachránily během pěti dnů letouny C-47 4689 raněných z obklíčení v oblasti Chosin. Poslední C-47 byl vyřazen ze služby u USAF v roce 1975. Stručná charakteristika Douglas C-47 Základní funkce Dopravní letoun Výrobce: Douglas Aircraft Co. Pohon: Dva 14 válcové dvouhvězdicové motory Pratt&Whitney R-1830-92 Twin Wasp Výkon: 2x 1250 HP/ 2x 932 kW Rozpětí: 85,5 ft/ 29,11 m Délka: 63,7 ft/ 19,43 m Výška: 17 ft/ 5,18 m Plocha křídel: 987 sq ft/ 91,69 čtv. m Hmotnost prázdná: 18 201 lb/ 8256 kg max. 26 000 lb /11 794 kg Rychlost: 229 mph/ 368 km/h Dostup: 23 294 ft/ 7100 m Dolet: 1491 miles/ 2400 km Náklad: 9920 lb (4500 kg) nebo 28 sedadel. Posádka: 3 První let: 17. prosince 1935 Datum výroby 1941 Cena jednoho stroje: 138 000 dolarů Vyrobeno celkem 10 654 vč. civilních modelů, plus přibl. 2500 letadel postavených v licenci v Japonsku a 8882 postavených v SSSR. |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:56 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Našla jsem další snímečky Cataliny, první stroj si rezervuju pro sebe |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:57 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
A ještě 3 x Spitfire.... |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:58 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
Dalším strojem, používaným Brity za WWII, byly kluzáky. Vývoj byl inspirován úspěšným nasazením německých kluzáků DFS 230 roku 1940 (slavné útoky proti belgické pevnosti Eben-Emael, vylodění na Krétě a únos Mussoliniho z Gran Sassa). Kromě Hotspurů (kapacita 8 parašutistů, větší se nikdy nedostaly do výroby) se používaly Hamilcary. General Aircraft Hamilcar byl velký kluzák schopný pojmout i sedmitunový tank. Byl použit s částečným úspěchem během operace Overlord (vylodění v Normandii v roce 1944), ale byl k dispozici jen v malých počtech. Většina vyrobených kluzáků byla totiž sestřelena při operacích předcházejících Dni D, kde byly cvičně použity. Přesto měly svůj význam jako ojedinělý prostředek pro přepravu a "doručení" nákladů a vojenské techniky. Stručná charakteristika Základní funkce Dopravní kluzák Pohon: Žádný Rychlost :149 mph /240 km/h Náklad: 17 527 lb/ 7950 kg Posádka: 2 Datum výroby: 1942 Vyrobeno: 412 |
Autor: | Marischka [ pon úno 20, 2006 3:58 pm ] |
Předmět příspěvku: | |
A ještě jedna "mašinka" , i Británie vyráběla létající čluny: Short S-45 Seaford Short Seaford byl větší verzí létajícího člunu Sunderland. Po válce bylo všech šest vyrobených exemplářů přestavěno na civilní dopravní letouny a pod označením Solent provozováno leteckou společností BOAC. Stručná charakteristika Základní funkce Hlídkový létající člun Pohon: Čtyři motory Bristol Hercules 100 Rychlost: 242 mph/ 389 km/h Dostup: 13 000 ft/ 3960 m Dolet: 3095 mi/ 4980 km Výzbroj: 2x 20mm kanón, 6x 12,7mm kulomet, 4x 7,7mm kulomet Vyrobeno: 6 A jakže tedy vypadal ten Sunderland? Short Sunderland byl hlídkový létající člun s dlouhým doletem, ale i když jím nebylo možné pokrýt celý Atlantický oceán, RAF jej používalo po celé trvání druhé světové války a po jejím skončení v malém počtu až do roku 1959. Sunderland byl spolehlivý a dobře vyzbrojený letoun. Short S-25 Sunderland Stručná charakteristika Sunderland V Základní funkce: Hlídkový létající člun Pohon: Čtyři hvězdicové motory Pratt&Whitney R-1830-90B Výkon: 4x 1200 HP/ 4x 895 kW Rozpětí: 112,8 ft/ 34,38 m Délka: 85,3 ft/ 26,00 m Výška: 34,5 ft/ 10,52 m Plocha křídel: 1,687 sq ft /156,72 čtv. m Hmotnost prázdná: 36 900 lb /16 738 kg max. 65 000 lb/ 29 484 kg Rychlost: 213 mph/ 343 km/h Dostup: 17 900 ft/ 5455 m Dolet: 2690 mil /4330 km Výzbroj: 10x 7,7mm kulomet, 2x 12,7mm kulomet; 2250 kg bomb Datum výroby: 1944 Vyrobeno: 749 |
Stránka 2 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |