Tak Dakotu nikdo nechce. Hle?me, a já zrovna ano.
C-47 Skytrain byl vojenskou verzí dopravního letounu DC-3 známého po celém sv?t? pod názvem "Dakota". Bylo to jedno z nejúsp?n?jích letadel v?bec a bylo díky pochvalným slov?m generála Dwighta D. Eisenhowera za?azeno mezi ?ty?i nejd?leit?jí pomocníky, které pomohly Spojeným stát?m k vít?zství ve druhé sv?tové válce (t?i dalí byly: bazuka, jeep a atomová bomba).
Celkem bylo vyrobeno p?es 13300 kus? vech verzí tohoto stroje (v?etn? japonské a sov?tské výroby) a tyto letouny byly samoz?ejm? pouívány i pro ?adu jiných úkol? ne jen pro transport. 10. ?ervence 1943 C-47 vlekaly kluzáky a vysadily 4381 parautist? p?i invazi na Sicílii; 6. ?ervna 1944 vysadily posádky C-47 60 tisíc parautist? a odvlekly n?kolik tisíc kluzák? CG-4 p?i invazi do Normandie. C-47 byly rovn? intenzívn? vyuívány p?i tzv. "Berlínském most?" (doprava potravin a jiných pot?eb do izolovaného Západního Berlína). Existovala záchranná verze HC-47, pr?zkumná RC-47, cvi?ná TC-47 i verze pro elektronický boj EC-47. Modifikace AC-47 "Spooky" byl bitevní letoun pouívaný pozd?ji ve válce v Koreji i ve Vietnamu - zbran? byly umíst?ny v oknech na levé ?ásti trupu a AC-47 "kropila" pozemní cíle p?i levoto?ivé zatá?ce. P?i jedné akci v Koreji zachránily b?hem p?ti dn? letouny C-47 4689 ran?ných z obklí?ení v oblasti Chosin.
Poslední C-47 byl vy?azen ze sluby u USAF v roce 1975.
Stru?ná charakteristika
Douglas C-47
Základní funkce
Dopravní letoun
Výrobce: Douglas Aircraft Co.
Pohon: Dva 14 válcové dvouhv?zdicové motory Pratt&Whitney R-1830-92 Twin Wasp
Výkon: 2x 1250 HP/ 2x 932 kW
Rozp?tí: 85,5 ft/ 29,11 m
Délka: 63,7 ft/ 19,43 m
Výka: 17 ft/ 5,18 m
Plocha k?ídel: 987 sq ft/ 91,69 ?tv. m
Hmotnost prázdná: 18 201 lb/ 8256 kg
max. 26 000 lb /11 794 kg
Rychlost: 229 mph/ 368 km/h
Dostup: 23 294 ft/ 7100 m
Dolet: 1491 miles/ 2400 km
Náklad: 9920 lb (4500 kg) nebo 28 sedadel.
Posádka: 3
První let: 17. prosince 1935
Datum výroby 1941
Cena jednoho stroje: 138 000 dolar?
Vyrobeno celkem 10 654 v?. civilních model?, plus p?ibl. 2500 letadel postavených v licenci v Japonsku a 8882 postavených v SSSR.