Boeing (McDonnell Douglas)
F/A-18 Hornet
Pátá Kniha Mojžíšova (Deuteromium), Kap. 7, verš 20:
"Nadto sršn? pošle Hospodin B?h tv?j na n?, dokudž by nezhynuli, kte?íž by poz?stali, a kte?íž by se skryli p?ed tebou."
F/A-18 Hornet (srše?) byl vyvinut jako stíha?e u U.S.Navy p?edevším k získání vzdušné p?evahy a ochran? plavidel bojových jednotek.
Hornet byl navržen, aby plnil rozdílné úlohy stíha?e a úto?ného letounu, a následkem toho se vyrábí ve form?, kterou lze snadno p?izp?sobit kterékoli z obou úloh zm?nou po?íta?ového softwaru pro akci (p?vodn? m?ly být vyráb?ny verze dv? - stíhací a úto?ná). Byl výsledkem poznání, že je pot?eba letoun, který je nenákladný, výrobn? jednoduchý a lehký, a který nahradí stroje F-4 Phantom a bude operovat spole?n? s komplikovan?jšími, ale t?žšími a dražšími stroji F-14 Tomcat a F-15 Eagle.
Pro US Navy a US Marine Corps byla ur?ena smíšená výzbroj složená ze stroj? F-14 a F/A-18, kdežto US Air Force p?ijaly kombinaci stroj? F-15 a F-16.
Sériová výroba F/A-18A se rozb?hla 22. ledna 1976 a stroj poprvé vzlétl 18. listopadu 1978. K oficiálnímu opera?nímu nasazení došlo ale až v roce 1983. Sou?asná verze pro no?ní útok má také nainstalovaný naviga?ní systém s tepelným zobrazováním Hughes AAR-50.
Letoun je vybaven dopplerovským radiolokátorem APG-65, který je schopen sledovat deset a sou?asn? zobrazovat osm cíl? sou?asn?, je zárove? schopen odlišit dva t?sn? vedle sebe letící cíle. T?i na sob? nezávislé displeje v kabin? slouží pro zobrazení údaj? z radiolokátoru, další data z r?zných režim? ?innosti, údaje z termovizního systému FLIR, televizních soustav (jsou-li použity) i zobrazení z navád?cích hlavic n?kterých druh? ?ízené munice. V b?žném provozu pilot létá podle zjednodušených informací zobrazených na pokrokov? ?ešeném pr?hledovém displeji HUD. Vybrané p?epína?e a ovlada?e jsou umíst?ny na ?ídící páce a páce ovládání motor? (HOTAS). Na spodním centrálním displeji je zobrazována pohyblivá mapa s naviga?ními údaji, informacemi o cílech i p?edem známých prostorech ohrožení protivzdušnou obranou protivníka.
Konstruk?n? je F/A-18 st?edoplošník s k?ídlem se šípovitostí v podstat? jen na náb?žné hran? a s rozm?rnými vírovými p?echody ko?ene k?ídla do trupu, pod nimiž jsou umíst?ny jednoduché nepohyblivé otvory pro p?ívod vzduchu k motor?m. Na koncích k?ídla jsou lišty pro protiletadlové ?ízené st?ely. Dv? rozm?rné svislé ocasní plochy jsou ve vertikální rovin? vyoseny do tvaru písmene V a jsou umíst?ny mezi k?ídlem a vodorovnými ocasními plochami. Mezi nimi jsou dva motory s malým pr?m?rem.
Hornet létá i u Kanadských ozbrojených sil a v ?ad? armád dalších zemí celého sv?ta. Operuje z pozemních základen, ale je hlavn? nedílnou sou?ástí letecké síly letadlových lodí.
Hornet je malý, dvoumotorový, velmi hospodárný letoun a tyto vlastnosti jej p?edur?ují ke služb? u U.S. Navy a Marine Corps. Byly vytvo?eny i verze dvousedadlové (F/A-18B/D). Ob? verze jsou díky mohutné elektronické výstroji schopny útoku za každého po?así a samoz?ejm? i v noci.
V sou?asnosti je vyvíjena modernizovaná varianta F/A-18E/F Super Hornet.
Stru?ná charakteristika F/A-18C
Základní funkce :
víceú?elový úto?ný a stíhací letoun pro letadlové lodi
Výrobce: McDonnell Douglas; hlavní subdodavatel: Northrop
Pohon: dva dvouproudové motory General Electric F404-GE-400
Výkon: 2x 16 000 lb/ 2x 71,2 kN
Délka: 56 stop/ 17,07 m
Výška: 15 stop 4 palce /4,66 m
Rozp?tí: 37,5 stop/ 11,43 m
Hmotnost prázdná: 23 050 lb /10 455 kg
max. vzletová: 56 000 lb/ 25 401 kg
Ak?ní rádius: stíhací doprovod 460 mil/ 740 km
úto?ný: 634 mil 1020 km
Max. dolet 2190 mil/ 3520 km
Dostup: 50 000 stop/ 15 000 m
Max. rychlost: p?es Mach 1,8/ 1912 km/h
Kapacita vestav. nádrží: 11 000 lb /4990 kg
Výzbroj: Jeden vestav?ný 20mm kanón MK-61A1 Vulcan s 570 náboji; vn?jší výzbroj na devíti záv?snících až do 7711 kg (?ízené st?ely AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparrow, AIM-120 AMRAAM, AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM, Shrike, SLAM, Maverick, ?ízená puma Walleye); r?zné bomby všeobecného použití, miny, kontejnerové a segmentové pumy, napalmové nádrže raketnice a odhazovatelné p?ídavné nádrže. M?že být vybaven i nukleárními zbran?mi.
Cena jednoho stroje:24 milión? dolar?